Szczegółowe informacje o zasadach przeprowadzania
egzaminu ósmoklasisty od roku szkolnego 2018/2019 są
dostępne
tutaj. Poniżej podano informacje najważniejsze.
Egzamin
ósmoklasisty obejmuje wiadomości i umiejętności
określone w
podstawie w odniesieniu do wybranych przedmiotów
nauczanych w klasach I–VIII. Po raz pierwszy egzamin
zostanie przeprowadzony w roku szkolnym 2018/2019.
Do
egzaminu ósmoklasisty przystępują:
-
uczniowie VIII klasy szkoły podstawowej
-
uczniowie szkół artystycznych realizujących
kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej – w
klasie, której zakres nauczania odpowiada klasie
VIII szkoły podstawowej
-
słuchacze szkół podstawowych dla dorosłych.
Egzamin
ósmoklasisty jest egzaminem obowiązkowym, co oznacza, że
każdy uczeń musi do niego przystąpić, aby ukończyć
szkołę. Nie jest określony minimalny wynik, jaki uczeń
powinien uzyskać, dlatego egzaminu ósmoklasisty nie
można nie zdać.
Egzamin
ósmoklasisty jest przeprowadzany w formie pisemnej.
W latach 2019–2021 ósmoklasista przystępuje do egzaminu
z trzech przedmiotów obowiązkowych, tj.:
-
języka
polskiego
-
matematyki
-
języka
obcego nowożytnego.
Ósmoklasista przystępuje do egzaminu z jednego z
następujących języków obcych nowożytnych: angielskiego,
francuskiego, hiszpańskiego, niemieckiego, rosyjskiego,
ukraińskiego lub włoskiego. Uczeń może wybrać tylko ten
język, którego uczy się w szkole w ramach obowiązkowych
zajęć edukacyjnych.
Od roku
2022 ósmoklasista przystępuje do egzaminu z czterech
przedmiotów obowiązkowych, tj.:
-
języka
polskiego
-
matematyki
-
języka
obcego nowożytnego
-
jednego przedmiotu do wyboru spośród przedmiotów:
biologia, chemia, fizyka, geografia lub historia.
Przebieg
egzaminu ósmoklasisty
Egzamin
odbywa się w kwietniu. Uczeń, który z przyczyn losowych
lub zdrowotnych nie przystąpi do egzaminu w tym
terminie, przystępuje do niego w czerwcu.
Egzamin
ósmoklasisty jest przeprowadzany przez trzy kolejne dni:
-
pierwszego dnia – egzamin z języka polskiego, który
trwa 120 minut
-
drugiego dnia – egzamin z matematyki, który trwa 100
minut
-
trzeciego dnia – egzamin z języka obcego
nowożytnego, a od roku 2022 również egzamin z
przedmiotu do wyboru, z których każdy trwa po 90
minut.
Na egzamin
uczeń przynosi ze sobą wyłącznie przybory do pisania:
pióro lub długopis z czarnym tuszem/atramentem, a w
przypadku egzaminu matematyki również linijkę.
Na
egzaminie nie można korzystać z kalkulatora oraz
słowników. Nie wolno także przynosić i używać żadnych
urządzeń telekomunikacyjnych.
Zadania na
egzaminie ósmoklasisty
W arkuszu
egzaminacyjnym z każdego przedmiotu znajdą się zarówno
zadania zamknięte (tj. takie, w których uczeń wybiera
jedną odpowiedź z kilku podanych), jak i zadania otwarte
(tj. takie, w których uczeń samodzielnie formułuje
odpowiedź).
Przykładowe zadania wraz z rozwiązaniami można znaleźć w
informatorach o egzaminie ósmoklasisty z poszczególnych
przedmiotów.
Wyniki i
zaświadczenia
W dniu
zakończenia roku szkolnego każdy uczeń otrzyma
zaświadczenie o szczegółowych wynikach egzaminu
ósmoklasisty. Na zaświadczeniu podany będzie wynik
procentowy oraz wynik na skali centylowej dla egzaminu
z każdego przedmiotu.
Wynik
procentowy to odsetek punktów (zaokrąglony do liczby
całkowitej), które uczeń zdobył za zadania z danego
przedmiotu.
Wynik
centylowy to odsetek liczby ósmoklasistów (zaokrąglony
do liczby całkowitej), którzy uzyskali z egzaminu z
danego przedmiotu wynik taki sam lub niższy niż zdający.
Na
przykład uczeń, który z języka polskiego uzyskał 78%
punktów możliwych do zdobycia (wynik procentowy),
dowie się z zaświadczenia, że wynik taki sam lub niższy
uzyskało 73% wszystkich zdających (wynik centylowy),
co oznacza, że wynik wyższy uzyskało 27% zdających.
Wynik centylowy umożliwia porównanie swojego wyniku z
wynikami uczniów w całym kraju.
Wyniki
egzaminacyjne są ostateczne i nie mogą być podważone na
drodze sądowej.
Informacje
dodatkowe
EGZAMIN
ÓSMOKLASISTY W JĘZYKU MNIEJSZOŚCI NARODOWEJ, MNIEJSZOŚCI
ETNICZNEJ I JĘZYKU REGIONALNYM
Uczniowie
szkół lub oddziałów, w których zajęcia są prowadzone w
języku mniejszości narodowej, języku mniejszości
etnicznej lub języku regionalnym, rozwiązują zadania z
matematyki w języku polskim albo w języku danej
mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub w
języku regionalnym. Stosowną deklarację rodzice (prawni
opiekunowie) ucznia składają do 30 września roku
szkolnego, w którym jest przeprowadzany egzamin.
EGZAMIN
ÓSMOKLASISTY Z JĘZYKA OBCEGO NOWOŻYTNEGO
Rodzice
(prawni opiekunowie) ucznia nie później niż do 30
września roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany
egzamin, składają dyrektorowi szkoły pisemną deklarację
o przystąpieniu do egzaminu z jednego z języków obcych
nowożytnych, którego uczeń uczył się w szkole jako
przedmiotu obowiązkowego. Osoby pełnoletnie składają
taką deklarację samodzielnie.
UPRAWNIENIA LAUREATÓW I FINALISTÓW KONKURSÓW
Uczeń,
który jest laureatem lub finalistą olimpiady
przedmiotowej lub laureatem konkursu przedmiotowego o
zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim, organizowanych
z zakresu jednego z przedmiotów objętych egzaminem
ósmoklasisty jest zwolniony z egzaminu z danego
przedmiotu. Zwolnienie jest równoznaczne z uzyskaniem z
przedmiotu najwyższego wyniku.
UPRAWNIENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI
EDUKACYJNYMI
Uczniowie
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniowie
niepełnosprawni, niedostosowani społecznie oraz
zagrożeni niedostosowaniem społecznym, oraz uczniowie, o
których mowa w art. 165 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia
2016 r. Prawo oświatowe (cudzoziemcy) przystępują do
egzaminu ósmoklasisty w warunkach i/lub formach
dostosowanych do ich potrzeb. Szczegółowe informacje
dotyczące dostosowań są ogłaszane w komunikacie o
dostosowaniach.
Organizacja i przebieg egzaminu gimnazjalnego
1. Egzamin odbywa się w terminie ogłoszonym
przez dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.
2. Przewodniczący szkolnego zespołu
egzaminacyjnego lub członek szkolnego zespołu
egzaminacyjnego pisemnie przez niego upoważniony (Załącznik
nr 11), w obecności innego członka tego zespołu,
odbiera przesyłkę z materiałami egzaminacyjnymi. Sprawdza,
czy nie została ona naruszona. Bezpośrednio po odbiorze
sprawdza zgodność przesyłki z zapotrzebowaniem i wykazem
zawartości przesyłki. Następnie zabezpiecza materiały
egzaminacyjne przed nieuprawnionym ujawnieniem. Jeśli paczki
z materiałami egzaminacyjnymi są naruszone lub ich zawartość
nie jest zgodna z zapotrzebowaniem na zestawy egzaminacyjne,
przewodniczący lub upoważniony przez niego członek szkolnego
zespołu egzaminacyjnego niezwłocznie powiadamia o tym
dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej i dystrybutora
materiałów egzaminacyjnych. Dyrektor okręgowej komisji
egzaminacyjnej informuje przewodniczącego szkolnego zespołu
egzaminacyjnego lub upoważnionego przez niego członka tego
zespołu o dalszym postępowaniu.
3. Odpowiednio wcześnie przed rozpoczęciem
każdej części egzaminu przewodniczący szkolnego zespołu
egzaminacyjnego sprawdza, czy zespoły nadzorujące egzamin są
kompletne. W szczególnych przypadkach losowych wyznacza w
zastępstwie innego nauczyciela przestrzegając zasady, aby
członkami zespołu nadzorującego nie byli nauczyciele
przedmiotów, które wchodzą w zakres danego arkusza.
4. W każdym dniu egzaminu przewodniczący
zespołów nadzorujących sprawdzają przygotowanie sal do danej
części egzaminu oraz materiałów i dokumentacji niezbędnych
do jej przeprowadzenia.
5. Jeżeli na egzamin zgłoszą się obserwatorzy,
muszą okazać przewodniczącemu szkolnego zespołu
egzaminacyjnego dokument stwierdzający tożsamość i
upoważnienie instytucji uprawnionej do oddelegowania swojego
przedstawiciela. Obserwatorzy nie uczestniczą w
przeprowadzaniu egzaminu (nie są członkami zespołu
nadzorującego egzamin). Potwierdzają swoją obecność na
egzaminie podpisem w odpowiednich miejscach protokołu
przebiegu egzaminu w danej sali (Załącznik nr 8).
6. Przewodniczący szkolnego zespołu
egzaminacyjnego przypomina członkom zespołów nadzorujących
oraz obserwatorom o zakazie wnoszenia do sali egzaminacyjnej
urządzeń telekomunikacyjnych.
7. Przewodniczący szkolnego zespołu
egzaminacyjnego w wyznaczonym przez siebie czasie i miejscu
(około pół godziny przed rozpoczęciem pracy z danym zestawem
egzaminacyjnym) sprawdza, czy pakiety z materiałami
egzaminacyjnymi nie zostały naruszone i otwiera je w
obecności przewodniczących zespołów nadzorujących oraz
przedstawicieli uczniów (słuchaczy). Jeśli pakiety z
materiałami egzaminacyjnymi są naruszone, przewodniczący lub
upoważniony przez niego członek szkolnego zespołu
egzaminacyjnego niezwłocznie powiadamia o tym dyrektora
okręgowej komisji egzaminacyjnej. Dalej postępuje zgodnie z
zaleceniami dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej.
8. Przewodniczący zespołu nadzorującego, w
obecności przedstawicieli zdających, odbiera od
przewodniczącego szkolnego zespołu egzaminacyjnego materiały
egzaminacyjne:
a) odpowiednią liczbę i rodzaj zestawów
egzaminacyjnych osobno do pracy z każdym zestawem
egzaminacyjnym w danym dniu, a w przypadku egzaminu z języka
obcego nowożytnego również odpowiednie płyty CD do arkusza
na poziomie podstawowym i rozszerzonym
b) listę zdających w danej sali przygotowaną
przez OKE
c) druk protokołu przebiegu egzaminu w danej
sali (Załącznik nr 8)
d) naklejki z kodem kreskowym i zwrotne
koperty do spakowania prac egzaminacyjnych.
9. Przewodniczący zespołu nadzorującego razem
z przedstawicielami uczniów (słuchaczy) przenosi materiały
egzaminacyjne do odpowiedniej sali.
10. O wyznaczonej przez przewodniczącego
szkolnego zespołu egzaminacyjnego godzinie zdający wchodzą
do sali pojedynczo według kolejności na liście. Zdający
powinni mieć przy sobie dokument stwierdzający tożsamość
(np. legitymację szkolną) i okazać go w razie potrzeby. W
przypadku braku odpowiedniego dokumentu tożsamość ucznia
(słuchacza) może być potwierdzona przez jego wychowawcę lub
innego nauczyciela danej szkoły.
11. Zdający zajmują wyznaczone miejsca. Do
sali egzaminacyjnej wnoszą jedynie dozwolone materiały:
pióro lub długopis z czarnym tuszem/atramentem, ołówek
przeznaczony jedynie do rysowania, gumkę, linijkę, ekierkę,
cyrkiel i kątomierz.
12. Po wejściu wszystkich zdających do sali
przewodniczący zespołu nadzorującego przypomina:
a) o konieczności sprawdzenia kompletności
zestawu
b) o sposobie kodowania
c) o obowiązku zapoznania się przed
przystąpieniem do rozwiązywania zadań z instrukcją
wydrukowaną na pierwszej stronie arkusza.
13. Egzamin gimnazjalny przebiega zgodnie z
harmonogramem ogłoszonym przez dyrektora Centralnej Komisji
Egzaminacyjnej. Zestawy egzaminacyjne rozdaje się zdającym o
godzinie wyznaczonej w powyższym harmonogramie jako godzina
rozpoczęcia egzaminu z danego zakresu albo – w przypadku
języków obcych nowożytnych – na danym poziomie. Po
rozdaniu zdającym zestawów egzaminacyjnych uczniowie
(słuchacze) spóźnieni nie zostają wpuszczeni do sali
egzaminacyjnej. W uzasadnionych przypadkach, jednak nie
później niż po zakończeniu czynności organizacyjnych,
decyzję o wpuszczeniu do sali egzaminacyjnej ucznia
(słuchacza) spóźnionego podejmuje przewodniczący szkolnego
zespołu egzaminacyjnego, ale zdający kończy pracę z zestawem
egzaminacyjnym o czasie zapisanym na tablicy (planszy).
14. Uczniowie (słuchacze) zapoznają się z
instrukcją dla zdających zamieszczoną na pierwszej stronie
arkusza. 15. Zdający sprawdzają, czy zestawy egzaminacyjne
są kompletne. W razie potrzeby zgłaszają braki
przewodniczącemu zespołu nadzorującego egzamin i otrzymują
kompletne zestawy. Takie przypadki zostają odnotowane w
protokole przebiegu egzaminu (Załącznik nr 8).
Protokół czytelnie podpisuje uczeń (słuchacz), który zgłosił
braki w arkuszu lub karcie odpowiedzi. Uczeń (słuchacz)
otrzymuje rezerwowy zestaw egzaminacyjny (stosuje się
procedurę opisaną w rozdziale 12.3).
16. Uczniowie (słuchacze) kodują swoje arkusze
i karty odpowiedzi zgodnie z instrukcją przewodniczącego
zespołu nadzorującego; członkowie zespołu sprawdzają
poprawność kodowania. W przypadku uczniów (słuchaczy)
korzystających z zestawów dostosowanych, tj. G…-…4, G…-…5,
G…-…6, G…-…7, G…-…8, czynności związane z kodowaniem
wykonują członkowie zespołu nadzorującego.
17. Członkowie zespołu nadzorującego udzielają
odpowiedzi na pytania zdających związane wyłącznie z
kodowaniem i rozumieniem instrukcji dla zdającego.
Członkowie zespołu nadzorującego nie mogą udzielać żadnych
wyjaśnień dotyczących zadań egzaminacyjnych ani ich
komentować.
18. Po czynnościach organizacyjnych, w tym
sprawdzeniu poprawności kodowania, przewodniczący zespołu
nadzorującego zapisuje na tablicy (planszy), w widocznym
miejscu, czas rozpoczęcia i zakończenia pracy z zestawem
egzaminacyjnym. W sali, w której nauczyciel wspomagający
odczytuje uczniowi/uczniom z głęboką dysleksją teksty
liczące 250 słów lub więcej, czas rozpoczęcia i zakończenia
pracy z zestawem egzaminacyjnym w części humanistycznej
zapisuje się po skończeniu tej czynności (por. rozdział
11.2, pkt
19. Czas pracy z zestawem egzaminacyjnym liczy
się od momentu zapisania na tablicy (planszy) godziny
rozpoczęcia pracy i wynosi odpowiednio:
a) w części humanistycznej:
z
zestawem egzaminacyjnym z historii i wiedzy o społeczeństwie
– 60 minut; w przypadku uczniów (słuchaczy), dla których
czas trwania egzaminu może być przedłużony – nie więcej niż
80 minut
z
zestawem egzaminacyjnym z języka polskiego – 90 minut; w
przypadku uczniów (słuchaczy), dla których czas trwania
egzaminu może być przedłużony – nie więcej niż 135 minut
b) w części matematyczno-przyrodniczej:
z
zestawem egzaminacyjnym z przedmiotów przyrodniczych – 60
minut; w przypadku uczniów (słuchaczy), dla których
czas trwania egzaminu może być przedłużony – nie więcej niż
80 minut
z
zestawem egzaminacyjnym z matematyki – 90 minut; w przypadku
uczniów (słuchaczy), dla których czas trwania egzaminu może
być przedłużony – nie więcej niż 135 minut
c) w części z języka obcego nowożytnego:
z
zestawem egzaminacyjnym na poziomie podstawowym – 60 minut;
w przypadku uczniów (słuchaczy), dla których czas trwania
egzaminu może być przedłużony – nie więcej niż 80 minut
z
zestawem egzaminacyjnym na poziomie rozszerzonym – 60 minut;
w przypadku uczniów (słuchaczy), dla których czas trwania
egzaminu może być przedłużony – nie więcej niż 90 minut.
20. W przypadku części egzaminu z języka
obcego nowożytnego, zarówno na poziomie podstawowym, jak i
rozszerzonym, bezpośrednio po zapisaniu godziny rozpoczęcia
i zakończenia egzaminu następuje odtworzenie płyty CD.
21. Podczas pracy z zestawem egzaminacyjnym
zdający nie mogą opuszczać sali egzaminacyjnej.
Przewodniczący zespołu nadzorującego może zezwolić, w
szczególnie uzasadnionej sytuacji, na opuszczenie sali po
zapewnieniu warunków wykluczających możliwość kontaktowania
się zdającego z innymi osobami (nie dotyczy sytuacji, w
której konieczne jest skorzystanie z pomocy medycznej).
22. Jeśli zdający ukończył pracę przed czasem,
zgłasza to zespołowi nadzorującemu przez podniesienie ręki.
Zamyka arkusz i odkłada go na brzeg stolika. Przewodniczący
zespołu nadzorującego lub członek zespołu nadzorującego
wyznaczony przez przewodniczącego tego zespołu, w obecności
zdającego, sprawdza kompletność materiałów. Czynności
związane z odbiorem arkuszy i kart odpowiedzi od zdających,
którzy ukończyli pracę przed czasem, muszą być tak
zorganizowane, by nie zakłócić pracy pozostałym zdającym,
ale zgodnie z punktem 24.
23. Na 10 minut przed zakończeniem czasu
przeznaczonego na pracę z zestawem egzaminacyjnym
przewodniczący zespołu nadzorującego przypomina zdającym o
konieczności zaznaczenia odpowiedzi na karcie odpowiedzi.
Obowiązek ten nie dotyczy uczniów (słuchaczy) ze
specyficznymi trudnościami w uczeniu się oraz korzystających
z zestawów dostosowanych, tj. G…-…4, G…-…5, G…-…6, G…-…7,
G…-…8.
24. Po upływie czasu przeznaczonego na pracę z
zestawem egzaminacyjnym przewodniczący zespołu nadzorującego
informuje zdających o zakończeniu pracy i poleca zamknięcie
arkuszy i odłożenie ich na brzeg stolika. Zdający pozostają
na swoich miejscach. Przewodniczący zespołu nadzorującego
zleca odbiór zestawów członkom zespołu nadzorującego. W
obecności uczniów (słuchaczy) sprawdzają oni kompletność
materiałów, a następnie przewodniczący zezwala zdającym, z
wyjątkiem zdających, którzy mają być obecni podczas
pakowania materiałów egzaminacyjnych, na opuszczenie sali.
25. Po zakończeniu pracy z pierwszym zestawem
egzaminacyjnym w danym dniu następuje przerwa.
26. Członkowie zespołu nadzorującego
a) w przypadku uczniów ze specyficznymi
trudnościami w uczeniu się (zgodnie ze zgłoszeniem
przekazanym do OKE) – zaznaczają występowanie tych
trudności, zamalowując odpowiednie pole na arkuszu i karcie
odpowiedzi
b) odnotowują oddanie zestawów egzaminacyjnych
przez zdających na listach obecności
c) podpisują wypełnioną listę obecności
zdających.
27. Praca z drugim zestawem egzaminacyjnym w
danym dniu przebiega zgodnie z opisem zawartym w punktach od
8. do 24. oraz 26.
28. Po zakończeniu pracy z każdym
zestawem egzaminacyjnym członkowie zespołu nadzorującego:
a) w obecności uczniów (słuchaczy)
przeliczają, porządkują, kompletują i pakują materiały
egzaminacyjne zgodnie z instrukcją właściwej okręgowej
komisji egzaminacyjnej
b) sporządzają protokół przebiegu egzaminu w
danej sali (Załącznik nr 8) i weryfikują listę
zdających. Tak przygotowane materiały przewodniczący zespołu
nadzorującego przekazuje przewodniczącemu szkolnego zespołu
egzaminacyjnego.
29. Przewodniczący szkolnego zespołu
egzaminacyjnego sprawdza kompletność materiałów z danej sali
w obecności odpowiedniego przewodniczącego zespołu
nadzorującego.
30. Po zebraniu materiałów ze wszystkich sal
egzaminacyjnych w danym dniu przewodniczący szkolnego
zespołu egzaminacyjnego zabezpiecza je zgodnie z instrukcją
właściwej okręgowej komisji egzaminacyjnej. Następnie, w
obecności przewodniczących zespołów nadzorujących, sporządza
zbiorczy protokół egzaminu, obejmujący także wykaz uczniów
(słuchaczy), którzy nie przystąpili do egzaminu lub pracy z
danym zestawem egzaminacyjnym albo przerwali pracę z
zestawem egzaminacyjnym, albo którym unieważniono część
egzaminu (Załącznik
nr 9a, Załącznik nr 9b, Załącznik nr 9c).
31. Przewodniczący szkolnego zespołu
egzaminacyjnego przekazuje właściwej okręgowej komisji
egzaminacyjnej w formie, miejscu i terminie przez nią
wskazanym:
a) zbiorczy protokół przebiegu egzaminu wraz
załącznikami
b) wypełnione przez zdających zestawy
egzaminacyjne spakowane zgodnie z instrukcją
c) zestawy niewykorzystane, niekompletne,
błędnie wydrukowane oraz kopię wykazu zawartości przesyłki
z materiałami egzaminacyjnymi dostarczonej
przez dystrybutora
d) zweryfikowane listy uczniów (słuchaczy) ze
wszystkich sal egzaminacyjnych z załączonymi do nich – w
przypadku uczniów uprawnionych do zwolnienia z odpowiedniej
części egzaminu – potwierdzonymi kopiami zaświadczeń
laureatów/finalistów olimpiad lub laureatów konkursów
przedmiotowych
e) protokół przekazania/odbioru dokumentacji
egzaminacyjnej zgodny ze wskazaniami właściwej okręgowej
komisji egzaminacyjnej.
32. W szkolnej dokumentacji egzaminu
pozostają:
a) protokoły przebiegu egzaminu z
poszczególnych sal (Załącznik nr 8)
b) oryginał wykazu zawartości przesyłki z
materiałami egzaminacyjnymi dostarczonej przez dystrybutora
c) kopie:
─
decyzji o przerwaniu i unieważnieniu części egzaminu (Załącznik
nr 10)
─ zweryfikowanych list
zdających z poszczególnych sal egzaminacyjnych w danym dniu
─ zbiorczego protokołu
przebiegu egzaminu (Załącznik
nr 9a, Załącznik nr 9b, Załącznik nr 9c)
─ protokołu
przekazania/odbioru dokumentacji egzaminacyjnej zgodnego ze
wskazaniami właściwej okręgowej komisji egzaminacyjnej.
Informacja dla ucznia (słuchacza) dotycząca
przebiegu egzaminu
Prawa i obowiązki ucznia (słuchacza)
przystępującego do egzaminu określa rozporządzenie
Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w
sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i
promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania
sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz.U.
nr 83, poz. 562, z późn. zm.).
1. Uczeń (słuchacz) zgłasza się na każdą część
egzaminu w miejscu i czasie wyznaczonym przez
przewodniczącego szkolnego zespołu egzaminacyjnego, którym
jest dyrektor szkoły.
2. O ustalonej godzinie zdający wchodzą do
sali pojedynczo, według kolejności na liście i zajmują
wyznaczone im miejsca. Każdy uczeń (słuchacz) powinien mieć
przy sobie dokument stwierdzający tożsamość (np. ważną
legitymację szkolną) i okazać go, jeśli zostanie o to
poproszony.
3. Na egzamin uczeń (słuchacz) przynosi ze
sobą wyłącznie przybory do pisania i rysowania: pióro lub
długopis z czarnym tuszem/atramentem, ołówek przeznaczony
jedynie do rysowania, gumkę, linijkę, ekierkę, cyrkiel i
kątomierz. Nie wolno przynosić i używać żadnych urządzeń
telekomunikacyjnych.
4. Przewodniczący zespołu nadzorującego w
obecności przedstawicieli zdających odbiera pakiety z
zestawami egzaminacyjnymi i przenosi je do sali
egzaminacyjnej.
5. Zestawy egzaminacyjne rozdaje się zdającym
o godzinie wyznaczonej w harmonogramie ogłoszonym przez
dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej jako godzina
rozpoczęcia egzaminu z danego zakresu.
6. Po otrzymaniu zestawu egzaminacyjnego, na
polecenie przewodniczącego zespołu nadzorującego, zdający ma
obowiązek:
zapoznać się z instrukcją zamieszczoną na pierwszej stronie
arkusza; w razie wątpliwości może poprosić o jej wyjaśnienie
członków zespołu nadzorującego
sprawdzić, czy zestaw egzaminacyjny jest kompletny, tzn. czy
ma wszystkie strony i czy są one wyraźnie wydrukowane, czy
jest karta odpowiedzi; braki natychmiast zgłasza
przewodniczącemu zespołu nadzorującego, po czym otrzymuje
kompletny zestaw, co potwierdza czytelnym podpisem w
odpowiednim miejscu protokołu egzaminu
zapisać swój trzyznakowy kod i numer PESEL oraz umieścić
naklejki z kodem w wyznaczonych miejscach na arkuszu i
karcie odpowiedzi oraz wypełnić matrycę znaków na karcie
odpowiedzi (w przypadku uczniów (słuchaczy) korzystających z
zestawów dostosowanych, tj. G…-…4, G…-…5, G… -…6, G…-…7,
G…-…8, czynności związane z kodowaniem wykonują członkowie
zespołu nadzorującego).
7. Czas przeznaczony na rozwiązywanie zadań
liczy się od momentu zapisania na tablicy (planszy) godziny
rozpoczęcia pracy i wynosi odpowiednio:
a) w części humanistycznej:
zestaw egzaminacyjny z historii i wiedzy o społeczeństwie –
60 minut; w przypadku uczniów (słuchaczy), dla których czas
trwania egzaminu może być przedłużony – nie więcej niż 80
minut
zestaw egzaminacyjny z języka polskiego – 90 minut; w
przypadku uczniów (słuchaczy), dla których czas trwania
egzaminu może być przedłużony – nie więcej niż 135 minut
b) w części matematyczno-przyrodniczej:
zestaw egzaminacyjny z przedmiotów przyrodniczych – 60
minut; w przypadku uczniów (słuchaczy), dla których czas
trwania egzaminu może być przedłużony – nie więcej niż 80
minut
zestaw egzaminacyjny z matematyki – 90 minut; w przypadku
uczniów (słuchaczy), dla których czas trwania egzaminu może
być przedłużony – nie więcej niż 135 minut
c) w części z języka obcego nowożytnego:
zestaw egzaminacyjny na poziomie podstawowym – 60 minut; w
przypadku uczniów (słuchaczy), dla których czas trwania
egzaminu może być przedłużony – nie więcej niż 80 minut
zestaw egzaminacyjny na poziomie rozszerzonym – 60 minut; w
przypadku uczniów (słuchaczy), dla których czas trwania
egzaminu może być przedłużony – nie więcej niż 90 minut.
8. Przewodniczący zespołu nadzorującego
zapisuje na tablicy (planszy), w miejscu widocznym dla
każdego zdającego, czas rozpoczęcia i zakończenia
rozwiązywania zadań. W przypadku egzaminu z języka obcego
nowożytnego bezpośrednio po zapisaniu czasu rozpoczęcia i
zakończenia rozwiązywania zadań odtworzone zostaje nagranie
z płyty CD.
9. Zdający rozwiązuje zadania i zapisuje
odpowiedzi w wyznaczonych miejscach wyłącznie długopisem lub
piórem z czarnym tuszem/atramentem (tylko rysunki wykonuje
ołówkiem).
10. Zdający zaznacza odpowiedzi do zadań
zamkniętych na karcie odpowiedzi (nie dotyczy uczniów
(słuchaczy) niewidomych, słobowidzących, z upośledzeniem
umysłowym w stopniu lekkim, niesprawnych ruchowo oraz
uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się).
11. W czasie pracy z zestawem egzaminacyjnym
zdający pracuje samodzielnie i nie zakłóca przebiegu
egzaminu, a w szczególności:
a) nie opuszcza sali egzaminacyjnej (tylko w
szczególnie uzasadnionej sytuacji może opuścić salę po
uzyskaniu pozwolenia przewodniczącego zespołu nadzorującego
i przy zachowaniu warunków uniemożliwiających kontaktowanie
się zdającego z innymi osobami, z wyjątkiem konieczności
skorzystania z pomocy medycznej)
b) nie opuszcza wyznaczonego mu w sali miejsca
c) w żadnej formie nie porozumiewa się z
innymi zdającymi
d) nie wypowiada uwag i komentarzy
e) nie zadaje żadnych pytań dotyczących zadań
egzaminacyjnych.
12. W przypadku
stwierdzenia niesamodzielnego rozwiązywania zadań
egzaminacyjnych przez ucznia (słuchacza)
wniesienia przez ucznia (słuchacza) do sali egzaminacyjnej
urządzenia telekomunikacyjnego albo korzystania przez ucznia
(słuchacza) z urządzenia telekomunikacyjnego w sali
egzaminacyjnej
zakłócania przez ucznia (słuchacza) prawidłowego przebiegu
egzaminu w sposób utrudniający pracę pozostałym uczniom
(słuchaczom) przewodniczący szkolnego zespołu
egzaminacyjnego przerywa danemu uczniowi (słuchaczowi) pracę
z zestawem egzaminacyjnym, unieważnia mu odpowiednią część
egzaminu i nakazuje opuszczenie sali egzaminacyjnej, co
odnotowuje w protokole przeprowadzenia egzaminu.
13. Zdający, który ukończył pracę przed
wyznaczonym czasem, zgłasza to przewodniczącemu zespołu
nadzorującego przez podniesienie ręki i zamyka swój arkusz.
Przewodniczący lub członek zespołu nadzorującego odbiera
pracę. Dodatkowo, jeżeli zdający zgłasza zakończenie pracy
wcześniej niż na 10 minut przed zakończeniem czasu
przeznaczonego na pracę z zestawem – por. pkt 6.1.k) powyżej
– przed odebraniem jego zestawu egzaminacyjnego
przewodniczący lub członek zespołu nadzorującego sprawdza,
czy uczeń (słuchacz) zaznaczył odpowiedzi na karcie
odpowiedzi. Po otrzymaniu pozwolenia na opuszczenie sali
uczeń (słuchacz) wychodzi, nie zakłócając pracy pozostałym
piszącym.
14. Po upływie czasu przeznaczonego na
rozwiązywanie zadań uczniowie (słuchacze) kończą pracę z
zestawem egzaminacyjnym i stosują się do poleceń
przewodniczącego zespołu nadzorującego.
15. Praca z drugim zestawem egzaminacyjnym w
danym dniu rozpoczyna się po przerwie i przebiega zgodnie z
zasadami opisanymi w punktach od 6. do 14.
16. Uczniowie (słuchacze) posiadający
opinię/orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej lub
zaświadczenie lekarskie o chorobie lub czasowej
niesprawności oraz ci, którzy mają pozytywną opinię rady
pedagogicznej, mają prawo do zdawania egzaminu w warunkach i
formach dostosowanych do ich dysfunkcji (zgodnie z
Komunikatem dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z 31
sierpnia 2011 r. w sprawie sposobu dostosowania warunków i
form przeprowadzania w roku szkolnym 2011/2012 sprawdzianu i
egzaminu gimnazjalnego do potrzeb uczniów (słuchaczy) ze
specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym
niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz
zagrożonych niedostosowaniem społecznym, opublikowanym
na stronie internetowej CKE ).
17. Jeżeli zdający uzna, że w trakcie egzaminu
zostały naruszone przepisy dotyczące jego przeprowadzania,
może w terminie 2 dni od daty odpowiedniej części egzaminu
zgłosić pisemne zastrzeżenia do dyrektora właściwej
okręgowej komisji egzaminacyjnej. Zastrzeżenie musi zawierać
dokładny opis zaistniałej sytuacji.
18. Dyrektor właściwej okręgowej komisji
egzaminacyjnej rozpatruje zastrzeżenia w terminie 7 dni od
daty ich
otrzymania. Rozstrzygnięcie dyrektora
okręgowej komisji egzaminacyjnej jest ostateczne. W razie
stwierdzenia naruszenia przepisów dotyczących
przeprowadzania egzaminu, na skutek zastrzeżeń, o których
mowa w pkt 17, lub z urzędu dyrektor okręgowej komisji
egzaminacyjnej, w porozumieniu z dyrektorem Centralnej
Komisji Egzaminacyjnej, może unieważnić dany egzamin, jeżeli
to naruszenie mogło wpłynąć na jego wynik.
19. Stwierdzenie podczas sprawdzania prac
egzaminacyjnych niesamodzielnego rozwiązywania zadań przez
uczniów (słuchaczy) skutkuje unieważnieniem odpowiedniej
części egzaminu tych zdających (decyzję podejmuje dyrektor
okręgowej komisji egzaminacyjnej, w porozumieniu z
dyrektorem Centralnej Komisji Egzaminacyjnej). Uczeń
(słuchacz) przystępuje ponownie do odpowiedniej części
egzaminu w terminie ustalonym przez dyrektora Centralnej
Komisji Egzaminacyjnej.
20. W przypadku stwierdzenia podczas
sprawdzania pracy niesamodzielnego rozwiązywania zadań przez
ucznia (słuchacza), który ponownie przystąpił do
odpowiedniej części egzaminu, dyrektor okręgowej komisji
egzaminacyjnej, w porozumieniu z dyrektorem Centralnej
Komisji Egzaminacyjnej, unieważnia odpowiednią część
egzaminu tego ucznia (słuchacza). W zaświadczeniu o
szczegółowych wynikach egzaminu dla danego ucznia
(słuchacza), w miejscach przeznaczonych na wpisanie wyników
uzyskanych z poszczególnych arkuszy wchodzących w skład
danej części egzaminu, wpisuje się „0%”.
|